Fremtidens virksomheder skaber mere værdi
med færre ressourcer

Der er store krav til fremtidens virksomheder, der skal tænke i både smarte løsninger og LEAN for at være gearet til fremtiden. Smartere forsyningskæder, enklere administration og minimering af spild er vigtige faktorer for optimal drift, hvor virksomheder sætter fokus på sine kernekompetencer

Din smartphone kan fortælle dig, hvornår du skal køre hjemmefra, og hvilken vej du skal tage, for at undgå kø og vejarbejde. Nogle køleskabe er så smarte, at de fortæller dig, når mælken er ved at blive for gammel. Det er smarte produkter, men smarte løsninger er ikke som sådan nye.

Allerede i begyndelsen af 1970’erne begyndte den driftige Flemming Remmer at fundere over, hvordan tidsspilde og ressourceforbrug i danske virksomheders kontorforsyning kunne undgås.

”Flemming Remmer var optaget af at skabe en smartere forsyningsløsning end de, som eksisterede i markedet på det tidspunkt. Han kunne se, hvor meget ineffektivitet og spild, der var i danske virksomheders kontorforsyning. På den baggrund skabte han i 1973 løsningen Remmer Depot®, som på én og samme tid gør virksomheder mere effektive og minimerer spild og overforbrug af ressourcer. Det handler i bund og grund om at optimere virksomheders Total Cost of Ownership, og Flemming Remmer var i den grad på forkant med tiden,” fortæller Martin Remmer, der er administrerende direktør i Remmer

Toyotaisér kontordriften

Forskerne James Womack og Daniel Jones fandt for mere end 40 år siden ud af, hvordan Toyota, der er én af verdens største bilproducenter, producerede langt billigere end alle andre bilmærker: Den japanske bilmastodont systematiserede sine produktionsmetoder og minimerede spild af både tid og ressourcer på effektiv vis.

Toyota bragede afsted i Japan og globalt nogenlunde samtidig med at Remmer blev grundlagt. Missionen var, og er stadig, at optimere virksomheders drift og Total Cost of Ownership gennem en systematisk kontorforsyningsløsning. Det handler kort sagt om smarte løsninger, der skaber mere værdi med færre ressourcer – både når det kommer til bundlinje, medarbejdertilfredshed og miljø.

Én af Remmers smarte løsninger er Remmer Depot®, der gør op med spild og utallige timer der bruges til at fylde kontorartikler op, pakke ud og bestille dem igen. I stedet får man et depot med kontorartikler, som fyldes op automatisk af Remmers konsulenter, så der altid er alting i rette kvalitet, pris og mængde. Det fører til store besparelser på både forbruget af kontorartikler og den kostbare administrationstid.

Med andre ord: Det skaber mere værdi med færre ressourcer.

LEAN betyder at trimme

At drive en fornuftig virksomhed kræver mange forskellige indsatser på strategisk såvel som taktisk niveau. Et snævert fokus kun på omkostninger er ikke nok. Fokuserer man derimod på systematisering, kernekompetencer og minimering af spild, vil det på sigt både føre til reduktion af omkostninger og forøgelse af medarbejdertilfredshed, når de ansatte oplever mere tid til det, de er bedst til. Og det er typisk ikke at være indkøber, disponent eller lageransvarlig.

”Med Remmer Depot® er det slut med rod på reolerne, mangel på kuglepenne og utallige timer brugt på genbestillinger, udpakning og fakturaer. Alt det tager vores konsulenter sig af, så jeres medarbejdere i stedet kan koncentrere sig om deres kernekompetencer. Og vores konsulenter bliver, fordi de løbende trimmer depoter, rigtig gode til at være præcise, årvågne og forudseende på en virksomheds vegne,” siger Martin Remmer og tilføjer: ”På hospitaler er de specialister i knæ, hofter eller hjerter, men ikke i kontordrift – derfor overlader de kontorforsyningen til specialister som fx Remmer. På den måde søger vi ikke blot for at trimme reolerne med kontorartikler, men vi hjælper også til med at trimme virksomheden.” 

Hospitalerne har i mange år været pålagt en årlig besparelse på 2 pct. og optimering af netop indkøb, faktureringsprocesser og lagerstyring er effektiviseringsområder, der ikke rammer patienterne på nogen vis og samtidig øger medarbejdertilfredsheden.

Vil du også give dine medarbejder mere tid til at fokusere på deres kernekompetencer, så prøv vores besparelsesberegner og se om vores automatiserede depotløsning kan være til gavn for jer.

Du finder beregneren her.

                              Remmer Depot® kort fortalt:

  • Produkterne leveres, før I har brug for dem – i rette mængde, kvalitet og pris
  • I sparer cirka 25 % på hele jeres vareforbrug, og I sparer cirka 75% af jeres administrationstid.
  • I får bedre ressourceudnyttelse og frigivet tid, så I kan fokusere på jeres kernekompetencer.
  • I får en miljørigtig løsning, fordi der bliver langt færre leverancer, pakninger og fakturaer.

Toyotas filosofi og LEAN kort fortalt:

  • Forbedringer skal ske løbende og kontinuerligt, altid med innovation og kreativitet som driver
  • Beslutninger skal træffes med langsigtet perspektiv og ikke ud fra kortsigtet profitfokus
  • Medarbejdere og samarbejdspartnere skal respekteres relationen med dem skal udvikles
  • Proces og metode er afgørende for at løse problemer og undgå overproduktion/spild

Læs mere om LEAN og Toyotas produktionsfilosofi, der revolutionerede virksomhedsledelse her:

https://www.lean.org/WhoWeAre/LeanPerson.cfm?LeanPersonId=1

https://cb.hbsp.harvard.edu/cbmp/product/99509-PDF-ENG


Læs også artiklen "Beregn din virksomheds potentiale for besparelser" her 

 

ee837c986570ffd51934fd4b601d0aa1